Starta en webbshop

Att skapa en framgångsrik och snygg webbshop är inte det enklaste. För att hemsidan både ska locka kunder och sälja måste många bitar falla på plats. En av de viktigaste sakerna du bör fundera på innan du sätter igång med din webbshop är vem målgruppen är.

Beroende på om du exempelvis riktar dig till ungdomar, äldre människor, dataintresserade personer eller träningsentusiaster behöver hemsidan anpassas efter detta. En annan viktig del i vägen mot en bra webbshop är tydlighet. Din webbshop har bara några minuter (i vissa fall bara sekunder) att övertyga eventuella kunder om att detta är en bra sida. Med andra ord är det första intrycket oerhört viktigt. Se till att designen är smakfull, tydlig och att kunderna enkelt kan hitta det de söker.

Lyckade hemsidor

En webbshop som har lyckats bra med dessa aspekter är Jakto, en jaktbutik på nätet. Här kan du tydligt se vilka huvudrubriker som finns i menyn och hur du hittar särskilda produkter. Dessutom finns det en sökruta, något som är väldigt viktigt och användbart i en webbshop. Jakto.se är helt och hållet inriktat på produkter för jakt, fiske och friluftsliv och därför är motsvarande människor deras målgrupp. Temat på hemsidan för tankarna till naturen, med en skog som bakgrund och accentfärger i grönt och blått. Att titta på lyckade hemsidor är jättebra inför skapandet av din egen webbshop eftersom du får värdefull inspiration.

Lättnavigerat, tryggt och trevligt

Tydlighet är en av de absolut viktigaste punkterna när du ska bygga en webbshop. Om din hemsida är för svårnavigerad kommer besökarna nämligen inte att stanna kvar tillräckligt länge för att genomföra ett köp. Tänk på din webbshop som en resa. När kunderna först kommer in välkomnar du dem med en snygg förstasida. Efter att kunden rest omkring och utforskat hemsidan kommer hon eller han till slutet av resan – betalningen. Se till att även avslutet känns tryggt och professionellt, så är chansen större att kunden återkommer.