De 5 viktigaste punkterna för en bra hemsida

Att skapa en hemsida är något som praktiskt taget vem som helst kan göra idag, det finns ett flertal tjänster som erbjuder sätt att skapa en hemsida bara genom att välja redan färdigställt material, allt man behöver göra är välja vad man vill ha var. Tjänster som dessa ger en hel del möjligheter för att skräddarsy sin sida, men vet man inte vad det är som faktiskt är bra design, kan man bara komma så långt.

1. Målgrupp

När man skapar en hemsida måste man ha klart för sig till vilka sidan är huvudsakligen riktad, detta kommer att vara ledande för många aspekter av hemsidan i sin helhet och speciellt viktig för startsidan då detta kommer att i de flesta fallen vara den sida som folk först kommer in på, vare sig genom sökmotorer eller länkar från allehanda håll. Har man korrekt definierat sin målgrupp ska man se till att göra startsidan tillalande för dem, man vill skapa känslan hos dem att detta är rätt sida för just dem. Detta är något som blir lättare ju mer fokus man har på en typ av produkt eller tjänst.

Det finns åtskilliga bra exempel på detta på nätet då det är något som många har identifierat som ett viktigt element av webbdesign, ett av dem är Träningsprodukter, nu är ju namnet väldigt sägade men även om man bortser från detta är det klart och tydligt vem sidan är riktad åt när man besöker den.

2. Kvalitet över kvantitet

Som hemsidor växter är det lätt hänt att startsidan blir mer och mer omfattade för att kunna återge så mycket information om sidan som möjligt, vad man kan göra där, vilken information som finns tillgänglig och så vidare. Detta är något man bör vara försiktig med, och när man först skapar en sida kan det vara bäst att hålla sig enkel.

Minimalism har faktiskt varit en trend som många nya sidor har anammat, ta till exempel Dropbox, de har väldigt enkel och stilren design, få färger och korta textstycken som snabbt förklarar vad sidan är till för och vilken tjäns de erbjuder.

3. Rätt val av bilder

Människor är mycket snabba på uppfatta bilder, detta är något som sker instiktivt och undermedvetet, till skillnad från text som kräver mer medveten process för att ta till sig, på grund av detta kan bilder vara något som verkligen hjälper eller själper en sida. Bilderna man använder ska inte bara vara där för att fylla ut sidan, inte heller är de till för att bara vara iögonfallande, bilderna måste fylla en funktion, även om detta bara är att passa in i ämnet för sidan.

De bästa sidorna som korrekt använder bilder är de som oftast käns mest naturliga och fokuserar på ett enda ämne, som exempel kan man titta på casinodelen av PokerStars hemsida, bilderna som används där fokuserar alla på ämnet som sidan handlar om.

4. Användarvänlighet

För att få besökare att stanna kvar på ens sida är nog den viktigaste faktorn att de kan hitta den information de söker, en sida som inte lyckas vara användarvänlig tappar snabbt besökare som istället väljer att hitta samma information från andra håll. 

Idag är funktionalitet över flera platformar en viktig del av användarvänlighet, sidor som är anpassade för olika upplösningar och fungerar lika bra på en mobil eller surfplatta som på en dator har helt klart ett övertag i dagsläget. Huffington Post är en sida som tagit detta på stort allvar och utvecklat en mycket bra mobilvänlig version.

5. Sökfunktion

Detta är ytterligare en punkt som blir viktigare ju större sidan blir, har man en hemsida fylld av artiklar och text kommer man vilja ge besökare ett sätt att hitta en specifik artikel eller liknande. På samma sätt om man skapar en hemsida för att sälja produkter måste man ju ha ett sätt för kunder att hitta en produkt utan att behöva navigera genom kategorier och underkategorier.

Här kan man hitta otaliga exempel, många sökfunktioner är väldigt lik varandra, men ett bra exempel är CDON, inte bara får man en dropdown meny av kompletteringsalternativ när man börjar söka, när den är genomförd kan man även välja att endast visa resultat i en specifik kategori.